Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
27.12.2021

Virksomheder på Sjælland har knækket koden: ”Digitalisering er blevet en gamechanger for os”

 7,2 mio. kr. fra et EU-projekt på Sjælland har på tre år givet 69 SMV’er et digitaliseringsløft. Det betyder mere omsætning og flere i arbejde, siger direktør i vækstvirksomhed.

Digitaliseringen er slået igennem på mange niveauer i Leon Hansens Maskinfabrik – blandt andet med skærme, der har afløst papir. Her gennemgår René Keilby, administrerende direktør, og produktionsleder Thomas Jakobsen dagens produktion på morgenmødet på fabrikken i Sakskøbing. Foto: Leon Hansens Maskinfabrik

I dag er digitalisering blevet det absolut vigtigste værktøj til at skabe vækst i vores virksomhed. Vi er meget glade for, at vi er kommet i gang, og det er blevet en gamechanger for os.”

Sådan siger René Keilby, administrerende direktør i vækstvirksomheden Leon Hansens Maskinfabrik, som har hovedsæde i Køge.

Maskinfabrikken er en af de 69 virksomheder, som i løbet af de seneste tre år har fået lavet en digital vækstplan via regionalfondsprojektet ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan”. Projektet er undervejs støttet med 7,2 mio. kr. fra EU’s Regionalfond, og for pengene har man fået 69 virksomheder, der har knækket koden til øget digitalisering.

Baseret på vækstplanerne er det ikke urealistisk, at virksomhederne lander på en samlet vækst i omsætningen på mellem 60 og 100 procent i de kommende fem år, oplyser projektleder Jonas Holm fra Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, der drev projektet.

Virksomhederne regner desuden med at ansætte omkring 30 pct. flere medarbejdere i samme periode. Vi kan ikke tage æren for den vækst, men vi håber at have bidraget til fundamentet for, at det kan lade sig gøre,” lyder det fra projektlederen.

I René Keilbys virksomhed gav EU-projektet tilskud til en konsulent, der hjalp med at udvælge et nyt ERP-system, som giver overblik over hele virksomhedens produktionsflow og processer. Og den digitalisering har allerede skabt resultater i virkeligheden, forklarer René Keilby:

Det nye system har betydet rigtig meget for os: Kunderne er begejstrede for det, og vores medarbejdere er sprunget med på vognen. Nu starter hver dag i produktionen med, at produktionslederen på en skærm gennemgår dagens produktion med medarbejderne.”

Et fællestræk for de 69 deltagende SMV’er i ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan” er, at de alle har taget et stort, digitalt skridt fremad – målt med RegLabs digitaliseringstrappe (se boks), der rummer fem trin. På stigens første tre trin udvikler virksomheder sig frem mod digital drift, og på det fjerde trin går virksomheden i gang med digitale innovationsprocesser til fx forretningsudvikling og udvikling af nye produkter.

------------------

RegLabs digitaliseringstrappe

  • Trin 1: Digitalisering af interne administrationsprocesser
  • Trin 2: Digitale og automatiserede kerneprocesser
  • Trin 3: Digitale salgskanaler, kommunikation og rekruttering
  • Trin 4: Digitale innovationsprocesser
  • Trin 5: Digital forretningsmodel

RegLab er en nonprofit organisation, der har til formål at styrke viden, kompetencer og netværk inden for regional erhvervsudvikling.

------------------

Inden vækstforløbene var SMV’erne i gennemsnit nået halvandet trin op ad digitaliseringstrappen. Ud fra de vækstplaner, der udarbejdet, er det vores vurdering, at de efter forløbene har flyttet sig halvandet point op ad trappen – og nu ligger på trin 3,” siger projektleder Jonas Ørts Holm fra Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, der har drevet projektet.

Vi har ingen virksomheder, der er på fjerde trin, og det skyldes ikke mindst, at virksomhederne ”lærer lektien” på de første tre trin og behøver derfor ikke hjælp i vores projekt til at komme videre. Næste skridt kan være at finde en rådgiver, som kan hjælpe med at planlægge yderligere digitalisering.”

Deltagerne er primært kommet fra fødevarebranchen, detailhandelen, transport og logistik samt bioproduktion, og virksomheder fra bygge- og anlægsbranchen er også godt repræsenteret.

Det gælder blandt andet bygge- og anlægsvirksomheden CH BYG fra Borup, som efterhånden har været i gang med digitalisering i nogle år og har deltaget i flere forløb i EU-projektet.

Vi har fået optimeret brugen af vores eksisterende systemer i stedet for at indføre nye. Det betyder, at vi i dag udnytter 90 procent af vores systemers ydeevne mod tidligere 50 procent,” siger administrerende direktør Christina Wiemann.

Christina Wiemann, administrerende direktør i CH BYG i Borup: Foto: CH Byg

Hun oplever også sidegevinster ved at have en fast tilknyttet konsulent fra EU-projektet:

De eksterne kræfter har fastholdt vores fokus, når driften truede med at sluge alle vores ressourcer til digitalisering. Mange af vores medarbejdere har engageret sig i arbejdet, og i dag har vi et fælles mindset omkring det digitale.”

CH BYG er nu klar til fjerde trin på digitaliseringsstigen, hvor der udvikles digitale innovationsprocesser.

Vi skal have flere data ud af vores systemer, så vi bliver i stand til at give bedre tilbud til kunderne – og stille mere præcise krav til vores leverandører,” siger Christina Wiemann.

Ni ud af 10 SMV’er i ”Digitale Veje til Vækstplan – SMV vækstplan” har gjort som CH BYG– og brugt projektet til enten at udvælge et nyt ERP-system eller udvikle et eksisterende.

Virksomhederne vil generelt meget gerne væk fra papiret, og her er et ERP-system til økonomi og produktionsstyring vejen frem for de fleste,” siger projektleder Jonas Holm. Andre virksomheder – især inden for produktion – har arbejdet med CRM-systemer til salgsstyring.

Projektleder Jonas Ørts Holm:

Vi ser generelt en bevægelse mod, at flere virksomheder selv vil drive den digitale proces videre, og det er et meget positivt resultat, som vi er stolte af.

En del af virksomhederne har også fået hjælp til kompetenceudvikling i søsterprojektet ”Digitale Veje til Vækst – Kompetence”, som er støttet af EU’s Socialfond med 10,1 mio. kr. Dette projekt slutter i august 2022.

FAKTA Om ”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan”

”Digitale Veje til Vækst – SMV vækstplan” startede i april 2018 og sluttede med udgangen af august 2021.

Målet for EU-projektet var at styrke SMV’ers vækstpotentiale gennem digitalisering, automatisering og innovationsevne. Projektet havde primært sigte på fødevarebranchen, bygge- og anlægsbranchen, transport- og logistikbranchen samt SMV’er inden for bio- og cirkulær økonomi.

69 vækst- og teknologiparate og motiverede virksomheder gennemgik et individuelt og tilpasset vækstforløb med rådgivning og sparring og fik efterfølgende udarbejdet en vækstplan.

Zealand, Sjællands Erhvervsakademi i Køge, var operatør på projektet i et partnerskab med Dansk Byggeri, Fonden LO Skolen, Marlog, SMVdanmark og Erhvervshus Sjælland.

EU’s Regionalfond har støttet med 7,2 mio. kr. 

Læs mere om projektet i Erhvervsstyrelsens projektdatabase

FAKTA Om EU’s Regionalfond

I perioden 2014-2020 investerer EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet. Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.

Derfor medfinansierer EU's Regionalfond projekter, der skal:

  • Styrke virksomhedernes innovationsevne
  • Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
  • Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive.