Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
16.09.2020

Unik portal er win-win: Nu kan kommuner nemt tage socialt ansvar med deres indkøb

Det jyske socialfondsprojekt ”Rummelig imidt” forener registrerede socialøkonomiske virksomheder og kommuner på indkøb med ny portal, som slår to fluer med ét smæk: Kommunerne kan købe socialt ansvarligt ind, og de socialøkonomiske virksomheder kan tage flere ledige i arbejde og aflaste kommunekasserne.

Mange kommuner ønsker at agere socialt ansvarligt ved at købe ind hos socialøkonomiske virksomheder, og socialt ansvarlige indkøb er en central del af KL’s indkøbspolitik. Men det har været svært for kommunerne at få øje på disse virksomheder, der ofte beskæftiger borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Nu kommer det midtjyske socialfondsprojekt ”Rummelig imidt” med en løsning: En portal for registrerede socialøkonomiske virksomheder.

Der findes allerede flere regionale og landsdækkende oversigter over socialøkonomiske virksomheder. Det nye ved portalen fra ”Rummelig imidt” er dens fokus på oplysninger om produkter og ydelser fra virksomheder, der er registrerede som socialøkonomiske virksomheder, og det er helt afgørende, når kommunerne skal vælge leverandør.

Kommunerne vil helst placere ordrer hos virksomheder, der er registreret som socialøkonomiske virksomheder. Ellers kan kommunernes indkøbsafdelinger ikke garantere det sociale ansvar,” siger udviklingskonsulent Angelika Marning, ”Rummelig imidt”.

Slut med at ringe og google

I første omgang rummer portalen 30 virksomheder, og den skaber overblik for kommunernes indkøbsafdelinger, siger Angelika Marning:

Tidligere har indkøbsafdelingerne ringet rundt eller prøvet at google socialøkonomiske virksomheder, men der er ikke ressourcer til en særligt opsøgende indsats. Nu kan kommunerne hurtigt og effektivt nøjes med at gå til portalen.”

Socialøkonomiske virksomheder arbejder i krydsfeltet mellem det offentlige, den private sektor og civilsamfundet.  Nogle virksomheder har som mål at få borgere på kanten af arbejdsmarkedet i arbejde igen, andre arbejder for fx miljø eller sundhed, og det er fælles for alle socialøkonomiske virksomheder, at de arbejder for positiv social forandring via forretningsmæssige metoder.

De socialøkonomiske virksomheder trækker et stort læs på det rummelige arbejdsmarked, og for kommunerne kan det give rigtig god mening at handle med disse virksomheder: Faste og stabile ordrer skaber ro i de socialøkonomiske virksomheder, som med en god økonomi kan beskæftige endnu flere borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

Pris er ikke det eneste parameter

Det er en vigtig pointe, at ikke alt handler om pris, når kommuner køber ind, siger Jesper Langkjær, udbuds- og indkøbschef i Fællesindkøb Midt i Horsens:

Når vi som ordregiver bliver mødt med forventninger om at tilgodese flere hensyn ved udbud og indkøb, bliver fortællingen bag prioriteringerne central. Værdien for det enkelte mennesker af at have et arbejde, som et socialt indkøb understøtter, er vigtig. Kommunen kan være med til at sikre beskæftigelse til borgere på kanten af arbejdsmarkedet ved at købe socialt, og så begynder det at give bedre mening end f.eks. at købe prisbilligst ind i snæver forstand.”

Du kan finde portalen med socialøkonomiske virksomheder i Midtjylland her

For den socialøkonomiske virksomhed Special Minds IT med hovedsæde i Aarhus, der har leveret den tekniske udvikling af portalen, har det haft stor betydning at være med til at udvikle den nye leverandørportal.

Portalen er en gevinst for socialøkonomiske virksomheder som os og landets kommuner, der får en nemmere vej til samarbejde – og på den måde kommer portalen også vores egen virksomhed til gode,” siger udviklingschef Orla Pedersen fra Special Minds IT.

Autist-virksomhed har leveret it

I Special Minds IT har it-konsulenterne autisme, og virksomheden samarbejder allerede med flere kommuner om fx migrering og konvertering af data, IT-sikkerhedstest m.v.

Vi oplever, at det for kommunerne bliver vigtigere og vigtigere, at de handler og agerer socialt. Den nye portal vil medvirke til, at de styrker samarbejdet med de socialøkonomiske virksomheder yderligere og dermed bidrager til jobskabelse i virksomheder, som lykkes med at ansætte folk på kanten af arbejdsmarkedet,” siger Orla Pedersen.

Angelika Marning håber på succes med portalen:

Vi er sat i verden for at tænke på tværs af systemerne og for at udvikle metoder og værktøjer, som efterfølgende kan bruges af alle. Og portalen kan lige præcis det, som et socialfondsprojekt skal kunne: Skabe fordele for flere parter.”

 

FAKTA OM RUMMELIG IMIDT

”Rummelig imidt” begyndte i september 2015 og kører til udgangen af 2021. Projektet er medfinansieret af EU’s Socialfond (27,5 mio. kr.). Operatør er Projekter imidt, der er ejet af LO Region Midtjylland, og projektet drives med en lang række partnere: 14 kommuner, 2 a-kasser, Castberggård Job- og Udviklingscenter, Sind i Aarhus og Odder m.fl. Læs mere om projektet på regionalt.dk eller på projektets hjemmeside.

FAKTA OM EU’S SOCIALFOND

I perioden 2014-2020 investerer EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.

Socialfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst.

Derfor medfinansierer EU's Socialfond projekter, der skal:

  • Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
  • Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
  • Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser.