Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
11.08.2021

Sådan gjorde Martin sin virksomhed grøn: Mål dit CO2-aftryk, få styr på dit affald og gør det enkelt

Grøn omstilling er sund fornuft og omtanke – og med tiden kan bæredygtige produkter blive til en god forretning, siger direktør i Silkeborg-virksomhed.

Sund fornuft og omtanke er afgørende elementer, når man skal have gang i den grønne omstilling i en virksomhed, siger Martin Klein, direktør for Ribu Inventarsnedkeri i Silkeborg: Foto: Ribu

Tusinder af danske virksomheder overvejer i disse år, hvordan de skal gå med i den grønne omstilling.

I Silkeborg har Ribu Inventarsnedkeri været igennem den første fase af en grøn omstilling, som startede med to spørgsmål: Hvor stor er vores egen CO2-belastning? Og hvordan kan vi lave en forretningsmodel, så vi tjener penge på grøn omstilling?

Svarene fandt direktør Martin Klein i regionalfondsprojektet ”Rethink Business – Cirkulær forretningsudvikling” hos Lifestyle & Design Cluster i Herning.

Cirkulær økonomi og bæredygtighed kræver, at man tænker på en ny og anden måde, men i virkeligheden er det meget enkelt. Det handler om at finde simple og gode løsninger, der er båret af sund fornuft og omtanke,” siger Martin Klein.

Med hjælp fra EU-projektets konsulenter fik Ribu, der producerer specialdesignet træinventar til virksomheder og private, målt CO2-aftrykket. Samtidig blev der lagt en plan, der frem til 2023 skal halvere virksomhedens CO2-aftryk. Desuden fik Ribu en ny, cirkulær forretningsmodel med et bæredygtigt servicekoncept, som forlænger levetiden for virksomhedens produkter.

Vi fik en overraskelse. Dels var vi grønnere, end vi regnede med, og dels viste vores strømforbrug sig at være mere CO2-belastende end de materialer, vi arbejder med,” siger Martin Klein.

Ribu er efterfølgende skiftet til grøn strøm, mens affaldshåndteringen har fået en grøn smiley:

Vi sorterer vores affald, bortskaffer det korrekt og genanvender det, vi kan – blandt andet pap. Det er små, simple foranstaltninger, som er nemme at gennemføre.”

Hvor er efterspørgslen?

Men det har samtidig vist sig at være sværere at komme videre med den nye cirkulære forretningsmodel, som Ribu har udviklet i ”Rethink”-projektet. Ribu tilbyder at reparere og modernisere inventar for kunderne i stedet for at producere nyt. Ordningen rummer flere fordele: Mindre brug af materialer og energi, det er billigere for kunden end at reparere, og gamle møbler kan få nye farver og nyt design.

Vi kan give møbler nyt liv, så de kan bruges i yderligere 8-10 år. Det er billigere og meget mere grønt, men hidtil har vi ikke mærket meget efterspørgsel på det. Derfor er vores målsætning i den grønne forretningsmodel at bearbejde vores kunder til at bevare og restaurere i stedet for at smide ud og sætte nyt ind,” fortæller Martin Klein. Han håber fortsat på så meget meromsætning på det nye servicekoncept, at der kan ansættes yderligere en medarbejder.

I alt har 19 andre virksomheder fundet en bæredygtig strategi i ”Rethink”-projektet. Flere af dem er – som Ribu – så langt fremme med de cirkulære forretningsmodeller, at de reelt er foran markedet, siger Frank Engelbrecht, projektleder for cirkulær økonomi i Lifestyle & Design Cluster:

Der kan være længere vej mod rejsemålet end først antaget, fordi kunder eller underleverandører samlet set ikke rykker så hurtigt som forventet. Og her er det vigtigt, at virksomhederne arbejder med at modne kunderne og værdikæderne.”

Det gør Martin Klein og hans ansatte i Ribu. De tror så meget på den cirkulære forretningsmodel, at virksomheden nu arbejder videre med et nyt bæredygtighedsprojekt: En beregner, der kan angive CO2-belastning i virksomhedens produkter.

Det er ikke et højteknologisk projekt, men en enkel beregner, som vi kan bruge til at beskrive vores produkters miljøbelastning over for kunderne. Vi tror på, at der bliver stor efterspørgsel på bæredygtige produkter over de næste 5-10 år, og vi håber på at finde en fremtidig samarbejdspartner blandt kunderne eller leverandørerne, som vil være med til at skabe mere bæredygtige inventarløsninger,” siger Martin Klein.

FAKTA OM EU’s Regionalfond

I perioden 2014-2020 investerer EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet. Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.

Derfor medfinansierer EU's Regionalfond projekter, der skal:

  • Styrke virksomhedernes innovationsevne
  • Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
  • Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
  • Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere