Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
07.09.2021

Lenes modebutik i Skagen blev mere digital: ”Det var ikke så svært at komme i gang, og nu har jeg 638 følgere”

Nordjyllands detailhandel står i kø for at komme med i EU-projektet ”KOMPAS Nordjysk kompetenceløft”, der tilbyder jordnær viden om digital markedsføring og online-salg. Dansk Erhverv er begejstret: Omstillingen efter COVID-19 er i fuld gang, og KOMPAS-projektet rammer forretningernes behov.

Lene Hedegaard Jensen har via aktivitet på Facebook skaffet sig nye kunder, og hun har nye planer for mere digitalisering i sin modebutik i Skagen. Foto: Privat

Mange måneders lukning af forretninger og virksomheder under COVID-19 har skabt en kolossal efterspørgsel på digitalisering og kompetenceudvikling i detailhandelen.

Det mærkes i det nye nordjyske socialfondsprojekt ”KOMPAS Nordjysk kompetenceløft”, som har fået en forrygende start. Foreløbig har projektet - på lidt over et halvt år - gjort 56 forretninger og virksomheder mere digitaliserede, og ledelse og medarbejdere har fået flere digitale kompetencer og ny viden om blandt andet sociale medier og webshops.

Et eksempel er Lena Hedegaard Jensen, der gennem et KOMPAS-forløb har fået hjælp til digitalisering og kompetenceudvikling i sin modebutik Intermezzo i Skagen.

Da COVID-19 lukkede os og mange andre, stod vi på en brændende platform. Vi havde masser af varer, men kunne ikke holde åbent, så vi måtte lynhurtigt lære at gøre tingene anderledes,” siger Lena Hedegaard Jensen.

Forretningen havde også før COVID-19 en Facebook-side, men Lene Hedegaard Jensen havde ikke brugt den så aktivt. Derfor ringede hun til ”KOMPAS Nordjysk Kompetenceløft” og aftalte et skræddersyet kompetenceforløb med forretningsudvikler Jens Elung Jensen:

Det handlede primært om basal viden og brug af fotos og video på Facebook og andre platforme. Lene havde skævet til de unges brug af internettet under pandemien, og selvom hun i starten havde været lidt tilbageholdende, valgte hun nu at gå helhjertet ind i at lære at lægge eksempler på sin kollektion op på Facebook,” fortæller forretningsudvikler Jens Elung Jensen fra Erhvervshus Nordjylland, der står bag projektet.

Over 600 følgere på Facebook

I dag har Intermezzos Facebook-side over 600 følgere. Lena Hedegaard Jensen lægger næsten dagligt smagsprøver fra sin forretning op, og hun kan mærke, at det gør en forskel:

Kunderne har forandret vaner under COVID-19: Især vores kunder på over 50 er begyndt at følge med på Facebook, og jeg har fået en masse gode kunder gennem Facebook. Alle siger, at de unge handler meget på nettet, men de ældre er sandelig også kommet med på den vogn.”

I Dansk Erhverv, som er aktiv partner i programmet, nikker sekretariatschef og politisk konsulent Nikolaj Klausen genkendende til eksemplet fra Skagen:

COVID-19-krisen var en øjenåbner for detailhandelen – og især for specialbutikkerne. Vi ser nu den udvikling, som allerede var i gang inden krisen, tage fart, og specialbutikkerne er for alvor kommet i gang med den teknologiske udvikling.”

COVID-19-krisen har forandret danskernes indkøbsrutiner. Nu er det ikke længere nok at have en flot facede og en attraktiv gadeudstilling - der skal også en indsats online til, og det gælder også Lena Hedegaard Jensens butik i Skagen, InterMezzo. Foto: Privat

Han roser KOMPAS-programmet for at hjælpe detailhandelen med at få ”tingene gjort” – at virksomhederne faktisk får gjort sig nogle overvejelser om muligt kompetenceløft, får lavet en plan for det, og hvordan den skal eksekveres:

Forretningerne ved godt, at der skal omstilles, og de er i gang. De har brug for kompetenceudvikling – især grundlæggende viden om forskellige teknologier og processer omkring fysisk og online salg. Samtidig vil de gerne forstå, hvordan SoMe kan hjælpe dem med salget.”

Mål: 154 virksomheder skal have kompetenceløft

I KOMPAS kan virksomhederne med op til 50 ansatte få kompetenceudvikling, der passer lige præcis til deres behov.

  • Pakke 1 er for virksomheder, der ønsker at kompetenceudvikle ledere og nøglepersoner, så ledelsen er bedre klædt på til at omstille virksomheden til kravene efter COVID-19. Især virksomheder i detailhandelen har valgt denne model, hvor virksomhederne kan sende 1-2 ansatte.
  • Pakke 2 er for virksomheder, der ønsker sammenhæng mellem kompetenceudvikling og virksomhedens eksisterende strategi. Her kan virksomhederne sende 4 til 6 ansatte.
  • Pakke 3 er en master class, hvor virksomheder tilbydes kompetenceudvikling med udgangspunkt i et specifikt emne. Forløbet rummer også sparring og netværk med andre virksomheder med lignende behov. I første omgang er der gennemført et forløb for restaurationsbranchen.

De første tilmeldinger til KOMPAS-projektet dumpede ind hos erhvervshuset i januar, og siden har over 50 virksomheder tilmeldt sig. Især pakke 1-forløbet er populært, og her er 36 virksomheder enten i gang med eller har afsluttet forløbet. 13 virksomheder er i gang eller har afsluttet pakke 2-forløbet, og 7 virksomheder fra restaurationsbranchen afsluttede master class 1 i juni.

Projektleder Henriette Bøttcher:

Programmet har vist sig at være utroligt populært, ikke mindst i detailhandelen, hvor vi har fået mange deltagere. Det er gået vildt hurtigt, siden vi åbnede programmet, og mange virksomheder er godt i gang med deres udviklingsforløb.”

KOMPAS er bredt forankret i hele Nordjylland i samarbejde med de lokale erhvervskontorer og Dansk Erhverv. Der er yderligere 6 ansøgningsrunder i 2021, og målet er at få i alt 154 virksomheder gennem KOMPAS-forløbene, inden projektet slutter i december 2022.

I Skagen forbereder Lena Hedegaard Jensen nu sit næste digitale træk sammen med KOMPAS’ forretningsudvikler: I efteråret får hun koblet en betalingsmulighed på sin Facebook-side, og så skal en af hendes medarbejdere gennem et kompetenceløft i KOMPAS.

Og hun føler sig ikke længere udfordret af det digitale:

Det var ikke så svært at komme i gang med – jeg synes allerede, at jeg føler mig hjemme i det.”