Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
05.07.2021

”Genial idé”: Trivsels-app skal stoppe frafald på VUC Storstrøm

VUC-elever på Lolland-Falster og Sydsjælland har via et socialfondsprojekt fået en ekstra hjælper i undervisningen: Appen Wawers gør det muligt at bede om hjælp anonymt og digitalt. Håbet er, at færre dropper ud af uddannelsen.

Sådan ser brugerfladen på Wawers-appen ud: Med røde, orange, gule og grønne smileyer kan kursisterne i anonymiseret form bede om hjælp til deres udfordringer. Foto: VUC Storstrøm

For Danny Nielsen lød det i starten som det rene volapyk: At bruge en app til at spørge sin lærer eller vejleder om hjælp? Skulle den virkelig få færre til at droppe ud af uddannelsen på VUC?

Men da den 41-årige VUC-kursist fra Næstved havde set Wawers-appen i funktion og oplevet, hvordan hans medkursister på de almene voksenuddannelser på VUC Storstrøm fik hjælp fra undervisere, vejledere og klassekammerater via appen, forsvandt hans skepsis.

Danny Nielsen:

Det er en genial idé. Mange kursister har svært ved at række hånden op i klassen og bede om hjælp, fordi de er bange for at fremstå som dumme. Det betyder, at de enten ikke lærer noget eller ikke tør lave noget på egen hånd, fordi de er bange for at begå fejl.”

App-projektet er en del af det store projekt ”Inklusion af frafaldstruede elever”, som CELF (Center for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland-Falster) driver med 9 mio. kr. i støtte fra EU’s Socialfond.

VUC Storstrøm har ansvaret for app-projektet, som efter planen afsluttes i slutningen af 2022. Det oprindelige mål var, at 360 kursister skulle deltage i app-projektet, og nu udvides projektet til også at omfatte udrulningen af appen til 1.000 kursister.

Udover trivsels-appen tilbyder EU-projektet på VUC Storstrøm også individuelle samtaler, mentorskab og en karrierecamp i september. Desuden er karrierespillet ”Kom i mål” under udvikling og får efter planen premiere efter sommerferien.

Undervisere, vejledere og ledelse er overbeviste om potentialet i appen, som lige nu bruges af 100 kursister.

På VUC Storstrøm tror vi så meget på Wavers-appen, at vi til august prøver den af på ca. 1.000 kursister, alle undervisere og vejledere i alle vores seks afdelinger. Til den tid har vi udviklet en ny og mere brugervenlig version i samarbejde med Karsten Kjær, som har opfundet appen og er direktør for Wavers,” udtaler Rasmus Kjær Kristiansen, der er udviklingschef på VUC Storstrøm.

Socialfondsprojektets overordnede projektleder Claus Brandt Kristensen fra CELF ser et stort potentiale i VUC Storstrøms arbejde med Wavers-appen:

Arbejdet med at få flere elever til at gennemføre deres uddannelse ligger alle skolerne i projektet på sinde, og jeg ser mange muligheder i at få en videns- og erfaringsoverførsel fra VUC Storstrøm til de øvrige partnere i projektet.”

Doa'a Musleh, projektleder på VUC Storstrøm. Foto: VUC Storstrøm

VUC Storstrøm kæmper ligesom mange andre uddannelsesinstitutioner med frafald af kursister, forklarer projektleder Doa’a Musleh:

Vi har på VUC Storstrøm gennem årene gjort meget for at nedbringe frafaldet, blandt andet med åben vejledning og visitationssamtaler, men alligevel har vi brug for flere virkemidler. Vi håber og tror på, at appen kan gøre en forskel, og derfor videreudvikler vi appen frem til august. Blandt andet integrerer vi en chatfunktion, så undervisere, vejledere og kursister også kan chatte sammen via appen.”

Doa'a Musleh, projektleder på app-projektet på VUC Storstrøm. Foto: VUC Storstrøm

Projektlederen fortæller, at det er afgørende, at kursisten i første omgang kan henvende sig anonymt:

Nogle af vores kursister er sårbare og går rundt med personlige udfordringer, som de skal have hjælp til. En del kursister henvender sig ikke selv – og det er ikke altid nemt at komme i kontakt med dem.  Den anonyme kontakt via appen skaber mere tryghed, som kursisterne også selv har givet udtryk for, at de savner.”

Wavers-appen blev introduceret virtuelt for fem hold fra forskellige afdelinger i februar 2021 - ligesom kursisterne led mest under ensomhed og faglige udfordringer i onlineundervisning som følge af COVID-19-nedlukningen.

Danny Nielsen er snart færdig med tre års skolegang i sin vej mod sit mål: At blive voksenlærling som autolakerer. Han har brugt appen til at spørge om hjælp til udfordringer i engelskundervisningen og fået coaching fra lærere og vejledere. Foto: VUC Storstrøm

Danny Nielsen oplevede sine medstuderende blive væk fra undervisningen, og selvom de ikke faldt helt ud af uddannelsen, er det begyndelsen til frafald, siger han:

De holder bare op med at komme til undervisning, og hvis man ikke passer sin undervisning, kan man i sidste ende risikere at ryge ud. Nu har vi fået en digital nødhjælper, som mange kan få gavn af – og jeg tror, at den kan få flere til at komme til undervisning og blive hængende på uddannelsen.”

Sådan fungerer Wavers-appen:

  • Kursisterne opdeles via appen i hold, fx på 30 personer. Hver kursist besvarer anonymt en række faglige og trivselsmæssige spørgsmål med en rød, gul, orange eller grøn smiley.
  • Når minimum fem kursister har besvaret samme spørgsmål med en rød eller orange smiley, kan alle på holdet se det, men kursisterne, som har svaret, forbliver anonyme. En underviser eller en vejleder spørger kursisten, om vedkommende vil have hjælp. Først når kursisten har godkendt håndsrækningen, bliver anonymiteten ophævet, hvorefter underviseren eller vejlederen ved, hvem kursisten er.
  • Kursister kan også række ud til hinanden med appen. Hvis den berørte kursist godkender en håndsræ kning, kan de aftale en snak eller gå en tur.

FAKTA OM ”Inklusion af frafaldstruede elever”

Målet med projektet er – via elevcoaches - at mindske frafaldet af sårbare unge på erhvervsuddannelser og VUC, hvor der er et forholdsvis stort frafald. I løbet af projektet ventes 1.654 elever at komme i kontakt med inklusionsprojektet. Projektet drives af CELF, Center for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland-Falster, og partnere er VUC Storstrøm, EUC Nordvestsjælland, Roskilde Handelsskole, SOSU Nykøbing, Den Selvejende Institution Køge Handelsskole og Handelsgymnasium, EUC Sjælland, Roskilde Tekniske Skole og Zealand Business College. EU’s Socialfond har støttet projektet med 9 mio. kr. Projektet begyndte i september 2019 og afsluttes med udgangen af september 2022.

Læs mere om projektet i Erhvervsstyrelsens projektdatabase

FAKTA OM EU’S Socialfond

I perioden 2014-2020 investerer EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.

Socialfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst. Derfor medfinansierer EU's Socialfond projekter, der skal:

  • Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
  • Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
  • Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser