Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
20.01.2020

EU-støtte satte strøm til Michael og Jespers forretning: ”Vores digitalisering har skabt enormt potentiale”

Mails, telefonbestillinger og ringbind er afløst af en digital platform i den fynske iværksættervirksomhed Hymatik, og selv virksomhedens navn er ændret som led i den digitale omstilling. Et regionalfondsprojekt satte for alvor gang i digitaliseringen i virksomheden, der nu satser på hele verden som kunder.

Michael Harder (foto) og hans forretningspartner Jesper Haas fik hjælp fra et regionalfondsprojekt til at gennemdigitalisere deres virksomhed. Snart er det slut med ringbind, og kunderne kan serviceres via en bærbar. Foto: Erhvervsstyrelsen

Mange små og mellemstore virksomheder ønsker at udnytte de mange forretningsmuligheder, som digitalisering muliggør, men mangler de fornødne kompetencer til at komme med på den digitale bølge. Det lykkes selvsagt for mange, men for de færreste lige så konsekvent som for Michael Harder og Jesper Haas i Odense-virksomheden Hymatik, der frem til december 2019 bar firmanavnet Rasm. Holbeck Hydraulik.

For halvandet år siden meldte de virksomheden til det efterspurgte EU-projekt ”Digital omstilling – Strategi for digitalisering” under Erhvervshus Fyn og fik langt mere ud af det, end de havde drømt om. Som led i projektet blev virksomheden koblet sammen med en digital ekspert, der fik Michael Harder og hans kolleger til at rette blikket lidt længere frem i udviklingsprocessen end blot til det aktuelle salg.

Den fynske grossistvirksomhed sælger kerneprodukter inden for hydraulik, pneumatik og forbindelseskomponenter– primært produkter inden for Parker Hannifin-koncernen.

Vi fik hjælp til at slå over i udviklingsmode og væk fra drift, som fylder meget i dagligdagen. ”Det bliver i næste uge”, siger man, og så er der pludselig gået et år, men her blev vi uge for uge holdt til ilden i udviklingsprocessen,” fortæller direktør Michael Harder, som ejer virksomheden sammen med Jesper Haas.

I dag har Hymatik en digital platform, som har givet større muskler til den daglige kundebetjening, og en digital strategi, der har skabt internationale ambitioner i lokalerne på Hvidkærvej i Odenses sydøstlige industriområde.

En usleben diamant

Michael Harder købte i 2016 virksomheden ud af H.J. Hansen-koncernen. Efter mange år i faget kendte Harder branchen særdeles godt som et område med tiltagende konkurrence, men på daværende tidspunkt kun med få konkurrenter, der tænkte i digitale koncepter.

Jeg havde set meget i mine tidligere jobs, der kunne gøres anderledes og mere visionært,” siger Michael Harder, der lagde virksomhedens fremtidsstrategi sammen med Jesper Haas.

Vores grundtanke er, at virksomheden er en usleben diamant, som er et perfekt springbræt til et digitalt eventyr. Og strategien er enkel: Først skulle vores kerneprodukter fra ind i forretningen, og dernæst skulle vi finde potentialet for skalering, og det ligger i digitalisering og webshop,” siger Jesper Haas.

Konsulent hjalp med digitaliseringsplan

Sammen med digitaliseringsspecialisten fra EU-projektet blev en digitaliseringsstrategi i tre trin planlagt: Først en lavpraktisk webshop med ca. 60.000 varenumre. Dernæst en database med 600.000 varenumre, og Hymatik er nu i gang med tredje fase: En globalt skaleret webshop, PS Unite, med ca. 1 mio. varenumre.

Vi er ved at færdiggøre den endelige søgbare database. Når vi har styr på det, har vi 600.000 søgbare varenumre, så når kunderne ringer, er der 100 procent styr på data og rabatter,” forklarer Michael Harder.

Også firmaets navneskift fra Rasm. Holbeck til Hymatik var et led i digitaliseringsstrategien, fordi Michael Harder og Jesper Haas ønskede et firmanavn, der er mere søgbart og dermed i højere grad er i stand til at generere trafik via søgemaskiner.

Nu bliver det nemmere at brande os og kommunikere i fremtiden,” vurderer Jesper Haas.

 

Med en ny digital forretningsplan har Hymatik sat kursen mod helt nye kundegrupper - også i udlandet. Foto: Hymatik ApS

Hymatik-projektet er et af mange gode resultater i ”Digital Omstilling – Strategi for Digitalisering”, som er et samarbejde mellem Erhvervshus Fyn og Erhvervshus Sydjylland. Lige nu er der 58 aktive deltagere i programmet, som hver især har søgt op til 110.000 kr. til et digitaliseringsforløb.

Sammenlagt skal 80 virksomheder gennem programmet, og effekten er tydelig, lyder det fra projektlederen i Erhvervshus Fyn.

Programmet er en oplagt mulighed for at komme med i front rent digitalt og skabe nye konkurrence- og vækstmuligheder for SMV-segmentet i Syddanmark,” siger projektleder Tanja Erendal og tilføjer, at det stadig er muligt at komme med i programmet. 

Potentielt 15.000 nye kunder

I Hymatik sender Michael Harder og Jesper Haas i dag en venlig tanke til regionalfondsprojektet i Erhvervshus Fyn. Det var nemlig først undervejs i omstillingsprocessen med digitaliseringseksperten, som projektet stillede til rådighed, at det reelle potentiale i virksomhedens digitalisering begyndte at tegne sig for ejerne – og også at det var den rigtige beslutning at være firstmover.

Vores digitalisering har skabt et enormt potentiale. Fra vores database har vi mulighed for at understøtte 2.500 Parker Store-butikker over hele verden og potentielt 15.000 andre butikker med hjemmesider og webshops, som også sælger Parker-produkter,” siger Michael Harder, der også ser andre fordele i digitaliseringen.

 

Blandt andet er der mindre bogholderi, fordi ordrebehandlingen bliver digital og automatiseret, og der er via digitaliseringen skabt ressourcer til mere udgående salg og de mere krævende kunder, fordi kunderne selv kan bestille varer via webshoppen.

Og Michael Harder glæder sig over at være trådt ind i den digitale fremtid.

Fremover har jeg bare min computer med mig, og så kan vi i ro og mag gennemgå vores produkter. Tidligere skulle jeg hjem og regne på det, og i mellemtiden havde kunden indhentet tre andre tilbud,” siger Michael Harder.

Direktør Michael Harder har store forventninger til virksomheden skærpede tilstedeværelse online. Foto: Erhvervsstyrelsen

 

FAKTA OM ”Digital Omstilling – Strategi for Digitalisering”

Bag projektet står Erhvervshus Fyn i samarbejde med Erhvervshus Sydjylland.  Projektet startede i 2017 og blev i sommeren 2019 forlænget til 31. december 2021. Projektet har sammenlagt fået en medfinansiering fra EU's Regionalfond på 18,5 mio. kr.  mio. kr. Målet er at skabe vækst i Region Syddanmark gennem nye digitale forretningsmodeller og Industri 4.0-kompatible løsninger. 80 virksomheder skal gennem forløb på 3 til 9 måneder. Effekten ventes at være 160 nye jobs, 40 nye vækstvirksomheder, en blivende meromsætning på 160 mio. kr. og en blivende mereksport på 96 mio.  kr. Læs mere om projektet i Erhvervsstyrelsens projektdatabase

FAKTA OM Hymatik ApS (tidl. Rasm. Holbeck ApS)

Hymatik ApS er en grossistvirksomhed med kerneprodukter inden for hydraulik, pneumatik, proces, filtrering og luftbehandlingsudstyr. Michael Harder købte i 2016 virksomheden Rasm. Holbeck ApS, der i mere end 60 år havde været et datterselskab i H.J. Hansen-koncernen. Virksomheden ligger i på Hvidkærvej i et industriområde i Odense SV. I 2019 indtrådte Jesper Haas som medejer, og i slutningen af 2019 skiftede virksomheden navn til Hymatik. Læs mere om Hymatik på virksomhedens hjemmeside.