Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

Projektinformation

Startdato: 27.11.2018

Slutdato: 31.12.2021

Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.): 20.763.325

EU-støtte til projektet (kr.): 12.457.995

Indstillet af: Vækstforum Sjælland

Fond og indsatsområde: Socialfonden, Erhvervsuddannelser

Kontaktinformation og partnere

Støttemodtagerens navn: EUC Nordvestsjælland

Støttemodtagers lokalisering (DK-postnummer): 4300

Partnere: 

  • VUC Vestsjælland Nord

Projektresumé

Projektets mål er at øge antallet af uddannede inden for de fag på erhvervsuddannelserne, der er udnævnt til Fordelsuddannelser. Fordelsuddannelserne har gode muligheder for praktikpladser og der er begyndende arbejdskraftmangel. Projektet har to indsatsspor med hver 2 hovedaktiviteter, idet man kan øge antallet af faglærte via øget optag eller via bedre fastholdelse af elever for dermed at begrænse frafaldet.

Den øgede rekruttering til fordelsuddannelserne skal dels ske via øget kommunikation og vejledning/undervisning om fordelsuddannelser og dels via en mere fleksibel mulighed for at starte på uddannelserne. De udviklede præsentations- og undervisningsforløb er til brug på Grundforløb 1, AVU, GVU, HF og den Forberedende GrundUddannelse, FGU. Forløbene skal samtidig hjælpe med at understøtte fagene (f.eks. matematik), præsentere fordelsuddannelserne via realistiske opgavetyper og -emner. En vigtig indsats bliver at udvikle og afprøve koncepter for brobygningsforløb for de nye FGU-skoler, der starter i august 2019. Herudover vil projektet via udvikling af digitale uddannelsesforløb skabe mere fleksibel adgang til uddannelsen.

Fastholdelsen sker dels via en sikring af praktikpladser tidligt i uddannelsen og dels gennem en systematisk monitorering af elevtrivslen og pædagogisk opfølgning. Erfaringsmæssigt ved vi, at en stor del elever falder fra i overgangen mellem grundforløb og hovedforløbet. En del skyldes, at eleven synes, det er svært at skulle søge praktikplads og er usikre på, om det vil lykkes. Når praktikpladsen er fundet, fjernes en stor usikkerhedsfaktor for eleven, og dermed en årsag til frafald. Den løbende monitering af elevtrivslen, skal bygge videre på den obligatoriske, årlige måling af elevtrivsel alle skoler foretager. Ved at udvikle et værktøj, der løbende kan måle elevtrivslen og understøtte det med pædagogiske metoder til forebyggelse, vil Faglært med Fordel øge gennemførslen.

Målgrupperne for projektet er unge, der er i gang med uddannelse: Grundforløb 1, Almen VoksenUddannelse, Forberedende VoksenUddanelse, Højere Forberedelseseksamen samt Forberedende GrundUddannelse. Dertil unge med f.eks. en studentereksamen, der har brug for en fleksibel opstart af uddannelse. Målgruppen for indsatsen for at øge gennemførelsen er de igangværende elever.